تولید بدون کارخانه مفهومی از یک استراتژی کسب وکار بر پایه برونسپاری فرآیندهای تولید میباشد که بر جایگاهیابی و بهرهگیری از شبکه تامین و توزیع به منظور دستیابی به مزیتهای رقابتی تولید تاکید میکند. تولید بدون کارخانه، به معنای نبودن کارخانه در فرایند تولید نیست، بلکه به این معناست که میزان مشکلات ناشی از کارخانه داری برای صنعتگر به حداقل می رسد و از سایر منابع و امکانات نیز بهره می جوید و کارخانه بیشتر جایگاه تکمیلی پیدا می کند. تولید بدون کارخانه استعاره ای است از یک استراتژی کسب وکار بر پایه برونسپاری فرآیندهای تولید با تاکید بر جایگاه یابی و بهره گیری از شبکه تامین و توزیع به منظور دستیابی به مزیتهای رقابتی تولید، یا به عبارت دیگر واگذاری فعالیتهای مدیریتی و عملیاتی سازمان به کارگاهها و شرکتهای دیگر در راستای کاهش هزینه ها از یک طرف و افزایش بهره وری و تمرکز روی فعالیتهای رهبری در سازمان از سوی دیگر و با هدف کسب توان رقابتی و کاهش ریسک تولید تحت یک نام تجاری مشخص. در این مقاله به اصول اساسی، تشکیلات سازمانی و سیستم برنامه ریزی تولید مورد نیاز برای تولید محصولات بدون نیاز به ایجاد کارخانه اشاره شده و مزیتهای این روش نسبت به روش تولید با کارخانه مورد بررسی قرار گرفته و ساختار سازمانی تشکیل دهنده سیستم مذکور تشریح و نقش آن در توسعه و پیشرفت صنایع مبلمان مورد برسی قرار گرفته است.
جهت دسترسی به متن کامل مقاله کلیک کنید