خانه / اخبار / غربالگری نیمه‌تمام‌های صنعتی
Ray Payne Dallas industrial photography.  Ray Payne professional photography services and photography in Dallas.
Ray Payne Dallas industrial photography. Ray Payne professional photography services and photography in Dallas.

غربالگری نیمه‌تمام‌های صنعتی

با اجرای دستورالعمل‌های جدید در راستای تعیین تکلیف طرح‌های در دست اجرای بدون پیشرفت فیزیکی تمام جوازهای تاسیس صادره تا پایان اسفند سال ۱۳۹۲ که پیشرفت فیزیکی آنها صفر یا ناچیز بوده، باطل شد. براساس دستورالعمل وزارت صنعت،معدن و تجارت ابطال طرح‌هایی که در طول یک سال پیشرفت فیزیکی نداشته‌اند و حذف برندهایی که تنها به دریافت جواز اکتفا می‌کنند، در دستور کار قرار گرفت و ابطال این مجوزها از آذر سال جاری کلید خورد.

اتمام طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی را می‌توان یکی از برنامه‌های اصلی دولت یازدهم دانست، هدفی که تامین سرمایه مورد نیاز یکی از پیش‌نیازهای تحقق آن محسوب می‌شود و در این راستا نیز تزریق تسهیلات برای تامین نقدینگی این واحدها به گونه‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است، اما تعدد جوازهای صادره بدون بررسی پیشرفت فیزیکی در سال‌های گذشته که انباشت این مجوزها را به همراه داشت، موجب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای ساماندهی طرح‌های در دست اجرا، ابطال طرح‌های بدون پیشرفت فیزیکی را در دستور کار قرار دهد. با ابلاغ دستورالعمل جدید، پیش‌بینی فعالان صنعتی از کاهش آمار طرح‌های با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ حکایت داشت، پیش‌بینی‌ای که در آمار وضعیت طرح‌های در دست اجرا در ۹ ماه منتهی به آذر سال جاری نمود پیدا کرد. براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در هشت ماه منتهی به آبان سال جاری در مجموع ۸۸ هزار و ۸۵۷ فقره طرح نیمه‌تمام صنعتی با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۹۹درصد در کشور ثبت شده بود که این تعداد طرح در ۹ ماه منتهی به آذر سال جاری به ۵۷ هزار و ۷۷۹ طرح رسیده است که این امر بیانگر حذف ۳۱ هزار و ۷۸ فقره طرحی است که تا پایان اسفند ۹۲ پیشرفت فیزیکی آنها صفر بوده است.

صنایع کوچک؛ پیشرو در نیمه‌تمام‌ها

آمار اعلام‌شده بیانگر آن است که از مجموع ۵۷ هزار و ۷۷۹ فقره طرح نیمه‌تمام صنعتی با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۹۹ درصد موجود در کشور، ۵۲ هزار و ۸۸۰ فقره طرح به صنایع کوچک و متوسط با اشتغال کمتر از ۱۰ نفر کارکن و ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن اختصاص دارد. در این خصوص می‌توان به وجود ۲۱ هزار و ۷۴ فقره طرح به صنایع کمتر از ۱۰ نفر کارکن و ۳۱ هزار و ۸۰۶ فقره طرح نیز به صنایع با اشتغال‌زایی۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن اشاره کرد. با این شرایط می‌توان گفت سهم سایر گروه‌ها (۵۰ تا۱۰۰ نفر کارکن و ۱۰۰نفر و بیشتر کارکن) از طرح‌های در دست اجرا تنها ۴ هزار و ۸۹۹ فقره طرح است.

از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده مجموع طرح‌های کوچک و متوسط (کمتر از ۱۰ نفر کارکن و ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن) در دست اجرا با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۹۹ درصد در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۵۲ هزار و ۸۸۰ فقره است که بیشترین طرح‌های این بخش به گروه ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن اختصاص دارد؛ به‌طوری که در حال حاضر در مجموع ۳۱هزار و ۸۰۶ فقره طرح در دست اجرا برای این گروه ثبت شده است. برای صنایع کوچک با اشتغال کمتر از ۱۰نفر کارکن نیز در مجموع ۲۱ هزار و ۷۴ فقره طرح در دست اجرا با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۹۹ درصد وجود دارد، طرح‌هایی که برای راه‌اندازی نیازمند سرمایه کمتری هستند، اما عدم تامین به موقع سرمایه، این طرح‌ها را نیز با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. مجموع طرح‌های در دست اجرای ثبت شده با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۹۹ درصد برای ۵۰ تا ۱۰۰ نفر کارکن نیز برابر با ۲ هزار و ۶۸۰ فقره طرح است، اما برای صنایع بزرگ با ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر با این پیشرفت فیزیکی صفر تا ۹۹ درصد نیز در مجموع ۲ هزار و ۲۱۹ فقره طرح در دست اجرا ثبت شده است.

طرح‌های با پیشرفت صفر تا ۲۰ درصد

براساس آمار اعلام شده طرح‌های با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصدی در مجموع ۳۵ هزار و ۷۵۷ فقره جواز ثبت شده است، در این گروه طرح‌های ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن بیشترین طرح نیمه‌تمام را به خود اختصاص داده است، مجموع طرح‌های نیمه‌تمام این بخش برابر با ۱۹ هزار و ۲۶۶ فقره طرح است. طرح‌های نیمه‌تمام برای گروه کمتر از ۱۰ نفر کارکن نیز برابر ۱۴ هزار و ۶۸ فقره طرح است. طرح‌های در دست اجرای ثبت شده برای ۵۰ تا ۱۰۰ نفر کارکن نیز برابر با هزار و ۳۵۶ فقره طرح است، اما برای صنایع بزرگ با ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر با این پیشرفت فیزیکی نیز در حال حاضر هزار و ۶۸ فقره طرح در دست اجرا است. سرمایه پیش‌بینی‌شده برای طرح‌های با پیشرفت فیزیکی صفر تا ۲۰ درصد نیز بیش از ۴ میلیون و ۶۳ هزار میلیارد ریال است و برای این بخش نیز اشتغال‌زایی بیش از ۹۹۱ هزار نفری پیش‌بینی شده است.

طرح‌های با پیشرفت ۲۰ تا ۴۰ درصد

اما برای طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد نیز در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۵هزار و ۸۰۶ فقره طرح نیمه‌تمام ثبت شده است. در این گروه نیز طرح‌های ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن بیشترین طرح نیمه‌تمام را به خود اختصاص داده است. مجموع طرح‌های نیمه‌تمام این بخش برابر با ۳ هزار و ۴۹۵ فقره طرح است. طرح‌های نیمه‌تمام برای گروه ‌های کمتر از ۱۰ نفر کارکن برابر با هزار و ۵۹۹ فقره طرح است و گروه ۵۰ تا ۱۰۰ نفر کارکن نیز ۳۷۲ فقره طرح نیمه‌تمام را به خود اختصاص داده‌اند، اما ۳۴۰ فقره طرح نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد برای گروه ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر ثبت شده است. سرمایه پیش‌بینی‌شده برای طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۴۰ درصد دارند نیز بیش از ۸۲۴ هزار میلیارد ریال است و برای این گروه اشتغال حدود ۲۵۶ هزار نفری پیش‌بینی شده است.

طرح‌های با پیشرفت ۴۰ تا ۶۰ درصد

از سوی دیگر، براساس داده‌های اعلام‌ شده، در مدت زمان مورد بررسی طرح‌های با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۶۰ درصد نیز در مجموع ۵ هزار و ۱۳۳ فقره طرح را به خود اختصاص داده‌اند. طرح‌های نیمه‌تمام ثبت‌شده در گروه کمتر از ۱۰ نفر کارکن با پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۶۰ درصد برابر با هزار و ۶۴۸ فقره است. برای گروه ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن نیز که بیشترین طرح‌های نیمه‌تمام این گروه را به خود اختصاص داده‌اند، ۲ هزار و ۹۰۹ فقره طرح به ثبت رسیده است. اما برای طرح‌های ۵۰ تا ۱۰۰ نفر کارکن نیز طرح‌های نیمه‌‌تمام اعلام‌شده برابر با ۲۸۵ طرح است. از سوی دیگر، برای گروه ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر نیز در این مدت در مجموع ۲۹۱ فقره طرح نیمه‌تمام ثبت شده است. سرمایه موردنیاز پیش‌بینی شده برای این طرح‌ها نیز حدود ۴۲۷ هزار میلیارد ریال است و میزان اشتغال پیش‌بینی شده برای این گروه نیز بیش از ۱۸۹ هزار نفر است.

طرح‌های با پیشرفت ۶۰ تا ۸۰ درصد

همچنین با بررسی آمار اعلام‌شده می‌توان گفت برای این گروه نیز در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۶هزار و ۳۵۲ فقره طرح به ثبت رسیده که طرح‌های نیمه‌‌تمام اعلام‌شده برای گروه کمتر از ۱۰ نفر کارکن برابر با ۲ هزار و ۱۶۹ فقره طرح است. برای گروه ۱۰تا ۵۰ نفر کارکن نیز که در این گروه بیشترین طرح‌های نیمه‌تمام را به خود اختصاص داده‌اند ۳ هزار و ۵۰۸ فقره طرح به ثبت رسیده است. اما برای گروه ۵۰ تا ۱۰۰ نفر کارکن نیز طرح‌های نیمه‌تمام اعلام شده برابر با ۳۸۵ فقره طرح است و گروه ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر نیز در مجموع ۲۹۰ طرح نیمه‌تمام را به خود اختصاص دادند. سرمایه موردنیاز پیش‌بینی‌شده برای این طرح‌ها نیز بیش از ۶۴۹ هزار میلیارد ریال است و میزان اشتغال پیش‌بینی شده برای این گروه حدود ۲۰۵ هزار نفر است.

طرح‌های با پیشرفت ۸۰ تا ۹۹ درصد

اما در گروه طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی ۸۰ تا ۹۹ درصد دارند نیز در مجموع چهار هزار و ۷۳۰ فقره طرح نیمه‌تمام به ثبت رسیده است که هزار و ۵۹۰ فقره طرح به گروه کمتر از ۱۰ نفر کارکن اختصاص دارد. برای گروه ۱۰ تا ۵۰ نفر کارکن نیز طرح‌های نیمه‌تمام ثبت شده برابر با ۲ هزار و ۶۲۸ فقره طرح است و می‌توان گفت طرح‌های نیمه‌تمام در این گروه بیش از سایر گروه‌ها است، اما در گروه ۵۰ تا ۱۰۰ نفر کارکن در مجموع ۲۸۲ فقره طرح ثبت شده است. طرح‌های نیمه‌تمام ثبت شده در گروه ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر نیز برابر با ۲۳۰ فقره طرح است. سرمایه موردنیاز پیش‌بینی شده برای این طرح‌ها بیش از ۵۳۰ هزار میلیارد ریال است و میزان اشتغال پیش‌بینی شده برای این گروه نیز بیش از ۱۶۱ هزار نفر است.

منبع: دنیای اقتصاد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *