خانه / اخبار / حمایت از حقوق مصرف‌کننده راهی برای بهبود کیفیت تولید است
0403

حمایت از حقوق مصرف‌کننده راهی برای بهبود کیفیت تولید است

کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران به‌تازگی درباره حمایت از حقوق مصرف‌کننده مباحثی را مطرح کرده است. در کمیسیون درباره قانون حمایت از مصرف‌کننده و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو و موارد دیگر که همگی درباره مصرف‌کننده هستند، صحبت‌های مطرح شد.

 آنچه در این جلسه معلوم شد این بود که این تشکلات متعدد و قانون حمایت از مصرف‌کننده، همگی دولتی است و در عمل تأمین رضایت مشتری را انجام نمی‌دهند. یعنی مشتری‌ها وقتی کالای داخلی می‌خرند و از کیفیت آن راضی نیستند مکان زیادی برای شکایت کردن ندارند. به عبارتی شکایت فردی است و موردحمایت قرار نمی‌گیرد و به‌جایی نمی‌رسد.

آن‌طور که احساس می‌شود، تعهد تولیدکننده به کیفیت محصول نسبتاً پایین است. حتی در جلسه کمیسیون هم مواردی ازاین‌دست بیان شد. اینکه کالای ایرانی خریداری‌شده، اما خریدار از کیفیت راضی نبوده است و نتوانسته به جایی شکایت کند و نتیجه بگیرد.

در کمیسیون بررسی کردیم که چطور می‌شود وضعیت انجمن حمایت از مصرف‌کننده را طوری ارتقا داد که حامی واقعی مصرف‌کننده باشد و بتواند تولیدکننده را ملزم کند که به حداقلی از کیفیت و تعهداتی که در مدارک به مصرف‌کننده ارائه داده، پایبند باشد و آن‌ها را اجرا کند.

ما معتقدیم که انجمن قوی عمل خواهد کرد. البته که شاید در ظاهر فشارهایی به تولیدکننده وارد کند و ما به‌عنوان کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران باید حامی تولیدکننده باشیم تا فشارها از روی آن‌ها برداشته شود، اما این نگاه حمایت از مصرف‌کننده در بلندمدت به نفع صنعت کشور است و توجه به کیفیت باعث بهبود وضع فعلی خواهد شد. زمانی که اصول کیفیت رعایت شود رقابت‌پذیری محصولات ایرانی نسبت به کالای خارجی بهبود پیدا می‌کند و مسلماً در این زمینه بهتر عمل خواهیم کرد. در کشورهایی که به حقوق مصرف‌کننده اهمیت داده می‌شود، کیفیت رقابت‌پذیری بنگاه‌ها هم بالا می‌رود.

بنابراین باید موضوع حمایت از مصرف‌کننده و انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده را پیش برد تا به ارتقای کیفیت محصولات کمک شود. به‌هرحال همان‌طور که قبلاً هم گفته‌ام، تاکنون قوانین و مقررات قابل قبولی برای حمایت از تولید به تصویب رسیده است. درواقع این حمایت‌ها به حوزه تولید وارد می‌شود اما به مصرف‌کنندگان منتقل نمی‌شود. به عبارتی مصرف‌کنندگان از حقوق مناسبی برای استفاده از کالاهای تولیدشده بهره‌مند نیستند و باوجود دستگاه‌های عریض و طویل احساس حمایت نمی‌کنند.

منبع: اتاق تهران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *