خانه / اخبار / آغاز فرآیند تسهیلات دهی به صنایع کوچک
0188

آغاز فرآیند تسهیلات دهی به صنایع کوچک

وزیر صنعت با تشریح شرایط تسهیلات‌دهی بانک‌ها به ۷۵۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط عنوان کرد: بانک‌ها وعده داده‌اند از این هفته کار بررسی تسهیلات‌دهی را شروع کنند. محمدرضا نعمت‌زاده در گفت‌وگو با اقتصادنیوز در مورد در نظر گرفتن ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات جدید برای صنایع کوچک و متوسط، اظهار کرد: با توجه به اینکه در شرایط فعلی برای ما بهبود اشتغال و رشد اقتصادی حائز اهمیت است، برای احیای ۷۵۰۰ واحد صنعتی راکد این تسهیلات در نظر گرفته شده، چرا که صنایع کوچک به خاطر ماهیت‌شان نمی‌توانستند با توجه به ضوابطی که سیستم بانکی دارند، تسهیلات بگیرند.

وی افزود: برخی از این صنایع تاکنون توانسته‌اند تسهیلات دریافت کنند اما اغلب آنها یا بدهی معوقه دارند یا چک برگشتی. بنا به دلیلی این واحدها نتوانسته‌اند چک خود را وصول کنند و به دلیل بدهی مالیاتی که این واحدها داشتند، نتوانسته‌اند مالیات خود را پرداخت کنند که همه این گونه مسائل موانعی برای دریافت تسهیلات آنها بوده است.

نعمت‌زاده با اشاره به کفایت سرمایه این واحدها به‌عنوان مانع دیگر دریافت تسهیلات تصریح کرد: بعضی از این واحد‌ها با یک میلیون تا ۱۰ میلیون تومان تولید خود را شروع کردند و در حال حاضر سطح تولیدشان گسترش پیدا کرده، اما به دلیل مصوبه دولت مبنی بر اینکه باید ارزش سهام این واحدها ۲۰درصد کل تسهیلات باشد، آنها نتوانسته‌اند از تسهیلات بانکی بهره‌ای ببرند.

نعمت‌زاده با اشاره به شرایط سخت و بحرانی واحدهای کوچک و متوسط گفت: برای واحدهای کوچک تا سقف یک میلیارد تومان وام تصویب کردیم و سقف تعیین شده برای واحدهای متوسط بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر کارکن نیز دو میلیارد تومان است. وی افزود: در هیات دولت تصمیم گرفته‌ایم که بانک‌ها در شعب خود ساعات کار بیشتری بگذارند تا صنایعی که شرایط ویژه‌ای دارند زودتر وام بگیرند و اگر موانعی را بانک‌ها می‌بینند به کارگروه‌ها منعکس کنند. در واقع دنبال این هستیم که تسهیلات ۷۵۰۰ واحد به زودی پرداخت شود و واحدهایی که راکد مانده‌اند و نیمه‌تمام رها شده‌اند دوباره فعال شوند، چرا که در این صورت ۱۵۰ هزار شغل جدید با را‌ه‌اندازی این طرح‌ها به وجود خواهد آمد که این کمک بسیاری به بهبود اشتغال کشور می‌کند.

در همین حال، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: «واحدهای صنفی» و «معادن» نمی‌توانند از تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی احیاگر صنایع استفاده کنند، اما احتمالا این دو بخش در مرحله بعد به طرح اضافه می‌شوند که در این صورت دو تا سه هزار میلیارد تومان به میزان تسهیلات افزوده خواهد شد. علی یزدانی، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه ارزیابی واحدها و طرح‌های صنعتی برای اعطای وام‌های احیاگر صنایع کوچک و متوسط در حال انجام است، گفت: بر اساس آخرین آمار به دست آمده در کل کشور حدود ۱۵ هزار واحد و طرح برای دریافت این وام‌ها تا سقف ۳ میلیارد تومان ثبت نام کرده‌اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در این طرح نظارت قوی وجود دارد، تصریح کرد: فرآیند اعطای وام به این صورت است که برای اعطا و تخمین میزان اعتبار مورد نیاز هر طرح یا واحد، از آن بازدید می‌شود. جلسه بررسی طرح یا واحد صنعتی در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها با حضور نمایندگان استانداری، بانک، شرکت شهرک‌های صنعتی، سرمایه‌گذار و دیگر افراد مربوط تشکیل می‌شود و در صورت تصویب به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ارسال و پس از آن به بانک برای اعطای تسهیلات ارسال می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *