خانه / اخبار / روند سرمایه‏ گذاری در چهارسال گذشته
071

روند سرمایه‏ گذاری در چهارسال گذشته

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در دولت‏ یازدهم انجام ۱۳ میلیارد دلار سرمایه ‏گذاری در بخش‏های مختلف اقتصادی مصوب شد که ۸ میلیارد دلار آن در حوزه‏ های صنعت‏ ومعدن کشور است. منصور معظمی در پنجمین نمایشگاه بین ‏المللی حمل‏ ونقل ریلی گفت: از ۸ میلیارد دلار سرمایه‏ گذاری در بخش صنعت ‏ومعدن حدود ۲ میلیارد دلار پس از برجام بوده که یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار آن در کشور عملیاتی شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: پس از برجام، ۶ قرارداد تولید خودرو با شرکت‏های معتبر منعقد شده که قرار است ۳۰ درصد این محصولات به بازارهای جهانی صادر شود. وی بر توسعه صنعت حمل ‏ونقل ریلی کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه صنعت ریلی کشور متناسب با بخش‏های دیگر توسعه نیافته و دولت یازدهم برای توسعه این بخش اهتمام ویژه‏ای دارد و در تبصره ۸۸ برنامه ششم توسعه، دولت شرایط لازم را برای سرمایه‏ گذاری در صنعت ریلی کشور نیز فراهم کرده است. معظمی افزود: سازمان گسترش‏ و نوسازی صنایع ایران در توسعه این بخش حلقه واسط بین شرکت‏های داخلی و خارجی است تا با انتقال دانش و سرمایه شرکت‏های خارجی در کشور شرکت‏های داخلی بتوانند با ظرفیت های کامل فعالیت کنند، زیرا اکنون شرکت‏های داخلی واگن ‏ساز در این بخش با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت کار می‏کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: خطوط ریلی از نظر هزینه، ایمنی و نرخ تمام شده برای کشور صرفه اقتصادی دارد و سازمان گسترش ‏و‏ نوسازی صنایع ایران در تلاش است برای توسعه این بخش اقدامات مورد نیاز را به عمل آورد تا هرگونه سرمایه‏ گذاری در این بخش را پس از راه‏اندازی به بخش‏ خصوصی واگذار کند. به گفته این مقام مسوول، شورای اقتصاد در سال گذشته برای ساخت ۲ هزار دستگاه واگن مترو در کشور مصوبه‏ای را آماده کرد تا از طریق وزارت کشور بتوانیم این واگن‏ها را در داخل تولید کنیم که اکنون مناقصه آن برگزار شده و انتظار داریم تا ۳ تا ۴ ماه آینده عملیات اجرایی تولید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو در شرکت‏های واگن‏سازی داخلی آغاز شود.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: پس از برجام فضای بین‏ المللی برای سرمایه‏ گذاری در ایران بسیار مثبت شده و هم‌اکنون سه شرکت معتبر جهان در تلاش هستند برای سرمایه‏ گذاری در بخش‏های مختلف اقتصادی کشور یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو فاینانس در اختیار شرکت‏های ایرانی قرار دهند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سازمان گسترش در تلاش است تمام واگن ‏سازان داخلی به جای ۴۰ درصد با ۱۰۰ ظرفیت کار کنند که در این صورت هزینه‏ های تولید آنها بسیار کاهش می‏یابد، ضمن اینکه میزان اشتغال‏زایی در کشور افزایش خواهد یافت. وی گفت: یکی از مشکلات واگن ‏سازان ایرانی کمبود منابع مالی است و این مساله سبب شده که شرکت‏های ریلی سفارش کمتری را به این واگن‏ سازان بدهند، اما سازمان گسترش در نظر دارد به‏ عنوان حلقه واسط تولیدکنندگان و مصرف‏ کنندگان واگن، ظرفیت آنان را کامل کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *