رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در دولت یازدهم انجام ۱۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخشهای مختلف اقتصادی مصوب شد که ۸ میلیارد دلار آن در حوزه های صنعت ومعدن کشور است. منصور معظمی در پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل ریلی گفت: از ۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش صنعت ومعدن حدود ۲ میلیارد دلار پس از برجام بوده که یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار آن در کشور عملیاتی شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: پس از برجام، ۶ قرارداد تولید خودرو با شرکتهای معتبر منعقد شده که قرار است ۳۰ درصد این محصولات به بازارهای جهانی صادر شود. وی بر توسعه صنعت حمل ونقل ریلی کشور تاکید کرد و گفت: متاسفانه صنعت ریلی کشور متناسب با بخشهای دیگر توسعه نیافته و دولت یازدهم برای توسعه این بخش اهتمام ویژهای دارد و در تبصره ۸۸ برنامه ششم توسعه، دولت شرایط لازم را برای سرمایه گذاری در صنعت ریلی کشور نیز فراهم کرده است. معظمی افزود: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در توسعه این بخش حلقه واسط بین شرکتهای داخلی و خارجی است تا با انتقال دانش و سرمایه شرکتهای خارجی در کشور شرکتهای داخلی بتوانند با ظرفیت های کامل فعالیت کنند، زیرا اکنون شرکتهای داخلی واگن ساز در این بخش با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت کار میکنند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: خطوط ریلی از نظر هزینه، ایمنی و نرخ تمام شده برای کشور صرفه اقتصادی دارد و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در تلاش است برای توسعه این بخش اقدامات مورد نیاز را به عمل آورد تا هرگونه سرمایه گذاری در این بخش را پس از راهاندازی به بخش خصوصی واگذار کند. به گفته این مقام مسوول، شورای اقتصاد در سال گذشته برای ساخت ۲ هزار دستگاه واگن مترو در کشور مصوبهای را آماده کرد تا از طریق وزارت کشور بتوانیم این واگنها را در داخل تولید کنیم که اکنون مناقصه آن برگزار شده و انتظار داریم تا ۳ تا ۴ ماه آینده عملیات اجرایی تولید ۶۳۰ دستگاه واگن مترو در شرکتهای واگنسازی داخلی آغاز شود.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: پس از برجام فضای بین المللی برای سرمایه گذاری در ایران بسیار مثبت شده و هماکنون سه شرکت معتبر جهان در تلاش هستند برای سرمایه گذاری در بخشهای مختلف اقتصادی کشور یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو فاینانس در اختیار شرکتهای ایرانی قرار دهند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: سازمان گسترش در تلاش است تمام واگن سازان داخلی به جای ۴۰ درصد با ۱۰۰ ظرفیت کار کنند که در این صورت هزینه های تولید آنها بسیار کاهش مییابد، ضمن اینکه میزان اشتغالزایی در کشور افزایش خواهد یافت. وی گفت: یکی از مشکلات واگن سازان ایرانی کمبود منابع مالی است و این مساله سبب شده که شرکتهای ریلی سفارش کمتری را به این واگن سازان بدهند، اما سازمان گسترش در نظر دارد به عنوان حلقه واسط تولیدکنندگان و مصرف کنندگان واگن، ظرفیت آنان را کامل کند.
منبع: خبرگزاری ایرنا