خانه / اخبار / ماموریت‌های جدید در بخش معدن
9720

ماموریت‌های جدید در بخش معدن

متولی صنعت کشور در مراسم معارفه رئیس هیات عامل ایمیدرو، ماموریت‌های جدید در بخش معدن را تشریح کرد. «جذب سرمایه‌گذاری»، «اکتشافات عمیق»، «تسهیل ورود فناوری و تکنولوژی»، «فعال‌سازی معادن»، «تقویت زنجیره ارزش فلزات اساسی»، «تکمیل پروژه‌های ناتمام» و «اجرایی کردن نقشه راه معادن» از مهم‌ترین ماموریت‌هایی به شمار می‌رود که قرار است تا پایان کار دولت دوازدهم از سوی سیاست‌گذاران این حوزه دنبال شود.

همچنین وزیر صمت در این مراسم اولویت‌های وزارتخانه متبوعش را «حفظ وضع موجود در بخش تولید»، «اشتغال» و همچنین «تنظیم بازار و تامین مایحتاج مردم» عنوان کرد و از تعریف ۱۰ پروژه ویژه در وزارت صمت که دو پروژه آن معدنی است، خبر داد. رضا رحمانی همچنین از آغاز داخلی‌سازی برای ۱۰ میلیارد دلار کالا در کشور در سال جاری خبر داد و گفت: سهم استان‌ها و بخش‌های تفکیک مشخص شده است. وی افزود: برای نمونه سهم بخش خودرو و قطعه‌سازی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و سهم بخش پوشاک ۴۰۰ میلیون دلار در این برنامه در نظر گرفته شده است. رحمانی حفظ وضع موجود، حمایت از کالای ایرانی و حفظ تولید و اشتغال را یکی از اولویت‌های خود برشمرد که برای آن ساختار مناسب ایجاد شده است. رحمانی ادامه داد: پس از موضوع تولید، تنظیم بازار و تامین نیازهای مردم اولویت دیگر ماست که وظیفه داریم برای کالاهای اساسی برنامه‌ریزی داشته باشیم. رحمانی تاکید کرد: ایران به نوعی یک جدول «مندلیف» و از کشورهای پر پتانسیل در بخش معدن و صنایع معدنی است، اما تا به امروز اکتشافات معدنی در کشور ناچیز بوده است. این عضو هیات دولت ادامه داد: حرکت به سمت سرمایه‌گذاری، از دیگر برنامه‌ها در دوره جدید است؛ سرمایه‌گذاری در حوزه معدن یکی از انتظارات ما از رئیس جدید هیات عامل ایمیدرو است. رحمانی با یادآوری اینکه معدن و صنایع معدنی جزو اولویت‌های این وزارتخانه به ویژه در صنایع پایین دستی است، خاطرنشان کرد: هرچقدر این زنجیره تکمیل‌تر شود آسیب‌پذیری در اقتصاد کاهش خواهد یافت و تولید ملی تقویت می‌شود. در دوره جدید با انجام اکتشافات و برنامه‌های جدید ۴۰۰ منطقه امیدبخش معدنی شناسایی و دست‌کم ۲ تا ۳ پتانسیل نظیر معادن «مگاسایز» شناسایی شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در زیرساخت‌های اساسی از جمله راه‌های دسترسی و بنادر، عدم توازن در بسیاری مناطق کشور وجود دارد و در این زمینه مقرر شده نقشه‌های موجود در بخش معدن با وزارت راه و همچنین سایر دستگاه‌ها تطبیق داده شود. وی اظهار کرد: سعی کردیم در مجموعه وزارتخانه، نیروهای جوان، باسواد، متعهد، کاربلد و پاکدست که سابقه مدیریتی موفقی داشته‌اند را در راس کار بیاوریم. رحمانی یکی از معضلات کشور را «طولانی شدن زمان اجرای پروژه‌ها» برشمرد و گفت: در این زمینه برای بخش معدن، خودرو، لوازم خانگی و پوشاک برنامه‌های ویژه‌ای طراحی شده است. وی خواستار آن شد تا مسوولان و فعالان بخش معدن توجه ویژه‌ای به حوزه استارت‌آپ‌ها و فناوری‌های جدید داشته باشند. وی در ادامه افزود: امروز نیازمند تقویت بخش اکتشاف در حوزه معدن و صنایع معدنی هستیم، زیرا در گذشته فقط از پتانسیل ژئوفیزیک هوایی استفاده می‌شد و کمتر به سمت اکتشافات عمقی ورود کردیم. در این رابطه فعال‌سازی معادن کوچک و توسعه معادن بزرگ در دستور کار وزارتخانه است.

در ادامه این مراسم رئیس جدید هیات عامل ایمیدرو گفت: ایمیدرو مدعی رقابت‌پذیری مواد معدنی برای تولید ثروت است و باید به مناطق کمتر توسعه‌یافته توجه کرد. به گفته خداداد غریب‌پور ۲۵ درصد بورس را کانه‌های فلزی و فلزات اساسی تشکیل می‌دهند؛ در حالی که ارزش بازار سرمایه و بورس ۶۲۷ هزار میلیارد تومان است؛ این در حالی است که حاشیه سود کانه‌های فلزی ۲۳ درصد است اما در بورس ۱۵ درصد بازار را دارند. مدیرعامل ایمیدرو افزود: کانه‌های فلزی ۱۰ درصد سود بازار را و فلزات اساسی ۳۳ درصد را شامل می‌شود؛ این در حالی است که یک چهارم بازار سرمایه حوزه کاری معدن است که حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان در بازار جابه‌جا می‌شود. وی تصریح کرد: حفظ اشتغال موجود اهمیت بالایی دارد که در این زمینه صادرات باید تسهیل شود و از صدور بخشنامه‌های پی‌در‌پی پرهیز کرد. غریب‌پور با بیان اینکه کار تیمی و مسوولیت‌پذیری و انجام درست کار را در دستور خود قرار داده‌ام،  گفت: سخنان زیبایی درباره موضوعات مختلف زده می‌شود اما تا وقتی که ساختار ایجاد نشود به موفقیت دست نخواهیم یافت.

منبع: دنیای اقتصاد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *