خانه / اخبار / رقابت ترکیه و مصر بر سر بازار غرب افریقا
egypt-and-turkey-competencemain-850x491

رقابت ترکیه و مصر بر سر بازار غرب افریقا

مصر در تلاش است تا با نزدیک کردن روابط خود با سنگال، با گسترش فعالیت و تسلط ترکیه بر بازار غرب آفریقا مقابله و از آن جلوگیری کند و در این حین رقابت ترکیه و مصر بر سر بازار غرب افریقا به وجود آمده است.
به گفته یکی از اعضای کمیته امور آفریقا در مصر،  مصر در حال سازماندهی و سفر به سنگال است تا در مورد آینده و تعمیق کشاورزی، و پروژه‌های زیربنایی و اصلی در زمینه روابط تاریخی و برادرانه بین برادران آفریقایی (مصر و سنگال) با مسئولیت این کشور وارده مذاکره بشود.
در سال گذشته میلادی، مصر در تلاش بود تا در زمینه پروژه‌های آب و فاضلاب همکاری مشترکی با سنگال داشته باشد، همچنین این دو کشور در مورد تجارت پارچه، تجهیزات ساختمانی، فرش و مبلمان و افزایش سرمایه‌گذاری مصر در جهانگردی و انرژی خورشیدی بحث و مذاکره کرده‌اند.
مستحکم سازی این روابط و مذاکرات در حالی صورت می‌گیرد که چندی پیش مولوت چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه از سفارت تازه تاسیس ترکیه در  داکار -پایتخت سنگال- بازدید کرد و می‌توان گفت رقابت ترکیه و مصر بر سر بازار غرب افریقا به طور رسمی آغاز شده است.
ترکیه که از طریق کمک‌های بشر دوستانه، سیاسی و اقتصادی به روابطش با آفریقا غربی ادامه دهد، در نظر دارد تجارت خود را با این منطقه از ۲۵۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به ۴۰۰ میلیون دلار افزایش دهد.
رئیس جمهور سنگال، مکی سال (Macky Sall) گفته است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، یک دوست است و ترکیه نقش حیاتی در ایجاد زیرساخت‌ها در کشورش داشته است.
ترکیه کمک‌های پزشکی،  ماسک و ضدعفونی کننده‌هایی را برای کمک به سنگال در زمینه جلوگیری از شیوع ویروس کرونا توزیع کرده است.
مصر یکی از اعضای کلیدی مورد حمایت ایالات متحده، عربستان و امارات متحده عربی محسوب می‌شود و به دلیل نگاه مطلوبی که قطر و ترکیه به اخوان المسلمین دارد، مخالف آنهاست. اخوان المسلمین نام گروه و جنبشی سیاسی با سابقه ۹۳ ساله است. اعضای این گروه پس از سرنگونی حسنی مبارک بر مسند قدرت در مصر نشستند اما پس از دو سال دولت فعلی مصر آن را منحل اعلام کرد.
همچنین مصر و ترکیه شاخ لیبی (بخش شمالی کشور) و گاز طبیعی موجود در دریای مدیترانه شرقی را نیز تصرف و تحت نظارت خود قرار داده‌اند.
مصر در تلاش است تا با نفوذ ترکیه در سراسر منطقه، از جمله در لبنان مقابله کند. ترکیه بعد از انفجار بندر بیروت در تابستان گذشته چندین هواپیما حامل کمک پزشکی به این کشور ارسال کرده بود.
منبع:  المانیتور

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *