خانه / اخبار / تغییر پارادایم صنعت نمایشگاهی کشور از ملی به بین‌المللی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است
Untitled556

تغییر پارادایم صنعت نمایشگاهی کشور از ملی به بین‌المللی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است

مصاحبه دکتر رامین سمیع زاده با ماهنامه تجارت طلایی:

دبیر انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون در حاشیه نمایشگاه هدکس ۲۰۱۶ تاکید کرد:
*تغییر پارادایم صنعت نمایشگاهی کشور از ملی به بین‌المللی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است
*برای شرایط پساتحریم، هماهنگی وکارآمدی مربع دولت، دانشگاه‌ها، تشکل‌ها و بنگاه‌های اقتصادی ضروری است
ششمین نمایشگاه برترین‌های مبلمان منزل و دکوراسیون “هدکس ۲۰۱۶‌” ۱۰ دی‌ماه سال‌جاری در محل دائمی نمایشگاه برترین‌های ایران، در چهارراه یافت‌آباد ، بازار مبل ایران شماره(۳)، سالن‌های نمایشگاهی آغاز به کار کرد و جمعه ۱۸ دی‌ماه به کار خود پایان داد.
از ویژگی‌های نمایشگاه هدکس این بود که برای اولین بار در کشور، این نمایشگاه که برگزارکننده دوره‌ای آنها انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون است، موفق شد در حوزه‌های طراحی، کیفیت، مشتری‌مداری، حضور برندهای برتر و کیفیت برگزاری از نهاد ممیزی و گواهی‌دهنده اروپا (یوروسرت) گواهینامه تعالی کیفیت و برگزاری را دریافت کند.

دکتر رامین سمیع‌زاده، مدیر ششمین نمایشگاه برندهای برتر مبلمان منزل و دکوراسیون در حاشیه نمایشگاه هدکس ۲۰۱۶ گفت: ما در بسیاری از صنایع کشور از موقعیت به دست آمده در زمان تحریم به شایستگی استفاده نکردیم و تا حدود زیادی زمان و فرصت‌ها را از دست داده‌ایم، اما هنوز هم دیر نشده و اکنون که در زمان پساتحریم هستیم باید حداقل از فرصت‌های پیش‌رویمان در این شرایط استفاده کنیم، چرا که فرصت‌هایی که از دست می‌روند هزینه‌های زیادی را به دولت و ملت در عرصه‌های ملی و بین‌المللی تحمیل می‌کنند.

وی ادامه داد: همیشه باید این سوال در ذهنمان باشد که چه کسی هزینه این فرصت‌سوزی‌ها را پرداخت می‌کند؟
دبیر انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون منزل اظهار داشت‌: در شرایط بسیار حساس امروزی یعنی پساتحریم، ما به یک مربع فعال و کارآمد نیاز داریم که از ۴ رکن تشکیل شده است: “‌دولت، بنگاه‌های اقتصادی، تشکل‌ها و دانشگاه‌ها”.

سر‌دبیر فصلنامه دکومان تاکید کرد‌: این ۴ رکن باید بتوانند با یک تعامل هدفمند و سیستماتیک، متعهدانه و مسئولانه نسبت به طراحی و تدوین استراتژی‌ها و نیز پیگیری‌های اجرایی اقدام کنند که اگر غیر از این شود در این شرایط که زمان، ارزش خیلی بالایی پیدا کرده و خیلی گران‌قیمت است هزینه این فرصت‌های از دست رفته را غیر از بنگاه‌های اقتصادی در عمل مردم می پردازند و این ۴ رکن باید در این زمینه پاسخگو باشند.
دکتر رامین سمیع‌زاده در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری نمایشگاه‌های مشابه در تاریخ‌های یکسان اعتراض کرد و اذعان داشت: متاسفانه برای صدور مجوزهای نمایشگاهی در کشور استراتژی خاصی حاکم نیست، بنابراین مشاهده می‌کنیم که بعضا ۴ نمایشگاه با موضوعیت یکسان به عنوان مثال مبلمان در ۴ نقطه از تهران با کیفیت متفاوت و شرایط مختلف برگزار می‌شود که این موضوع مخاطبان را چار سردرگمی و دلزدگی می‌کند.

وی افزود: مجوزهای نمایشگاهی باید با وسواس بیشتری صادر شوند، زیرا هر روز که می‌گذرد حضور برندهای خارجی در نمایشگاه‌های ما پررنگ‌تر می‌شود، بنابراین نحوه برگزاری نمایشگاه‌ها و برندهای ایرانی و خارجی حاضر در نمایشگاه و شرایط و برنامه‌های برگزارکنندگان به نوعی با اعتبار و آبروی کشور مرتبط هستند.
عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون تاکید کرد: این‌که برگزارکننده نمایشگاه هدکس، یعنی انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون به عنوان یکی از تشکل‌های پیشرو توانسته گواهی یوروسرت را اخذ کند به این علت است که در حوزه برگزاری نمایشگاه‌های مبلمان و دکوراسیون منزل  اصولی، استراتژی‌محور، با برنامه، هدفمند و هم‌راستا با استانداردهای بین‌المللی گام برداشته است.

وی ادامه داد: صادرکنندگان مجوزها برای برگزاری نمایشگاه‌ها باید با حساسیت بیشتری برخورد کنند، به گونه‌ای که حتی خودشان را پاسخگوی عدم کیفیت احتمالی محصولات و سرویس‌‌ها بدانند و حتی بر نوع طراحی داخلی غرفه‌ها و رفتار غرفه‌داران نیز نظارت داشته باشند.
دکتر سمیع‌زاده در راستای تاکید بر ارتقای کیفیت فعالیت‌های خدماتی اظهار داشت: اگر بخواهیم در شرایط پساتحریم حرفی برای گفتن داشته باشیم باید همزمان با بالا بردن کیفیت تولید محصولات، کیفیت خدمات و سرویس‌دهی را نیز بالا ببریم و طبعا برگزاری نمایشگاه‌ها هم که امری خدماتی و اجرایی است باید مطابق با استانداردهای تعریف شده در دنیای امروز باشد.

وی افزود: در همه حوزه‌ها و صنایع کشور این استانداردسازی باید انجام شود و لازمه تحقق یافتن این استانداردها تغییر پارادایم از ملی به بین‌المللی است. در واقع شاید بتوان گفت برای حضور موثر در عرصه بین‌المللی چاره‌ای جز تغییر پارادایم از ملی به بین‌المللی نداریم.

این استاد دانشگاه گفت: متاسفانه هیچ مرجعی در کشور دغدغه بین‌المللی شدن و این تغییر رویکرد را ندارد، همه انتظار دارند صنایع و محصولات ایرانی وارد میدان رقابت بین‌المللی شوند، اما وقتی ما ادبیات تجارت بین‌الملل را نمی‌دانیم، وقتی ابعاد زمین مسابقه را نمی‌دانیم و وقتی مربی برای آموزش قواعد این رقابت، نداریم قطعا محکوم به شکست خواهیم بود. این شکست تنها متوجه بنگاه‌های اقتصادی نیست، بلکه متوجه کل صنایع یک مملکت خواهد بود و هزینه‌هایش را مردم می‌پردازند.
وی در پایان گفت: علاوه بر حوزه‌های اجتماعی، صنفی و صنعتی در عرصه‌های مختلف، در صنعت نمایشگاهی کشور هم باید تغییر پارادایم ملی به نگاه بین‌المللی، با سطح و کیفیت بالا و مطابق با استانداردهای روز دنیا را داشته باشیم.
این تغییر پاردایم ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است، البته اگر قصد داشته باشیم در صحنه‌های بین‌المللی حضور موثری داشته باشیم.

ماهنامه تجارت طلایی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *