خانه / اخبار / تاثیر نوسان های نرخ ارز بر بازار سرمایه
0425

تاثیر نوسان های نرخ ارز بر بازار سرمایه

با وجود تفاوت بین شرکت ها و صنایع ارز بر و ارزآور میتوان گفت اکثر صنایع از افزایش نرخ ارز تاثیر مثبت میگیرند و با رشد سودآوری مواجه می شوند اما میزان تاثیر پذیری، شدت و تناسب آن یکسان نخواهد داشت .

فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص تاثیر نوسان ارز بر بازار سرمایه و صنایع مرتبط گفت: ارزش جایگیزینی شرکتها و کارخانه ها با افزایش برابری ارزها و پول ملی متقابلا افزایش خواهد یافت .

وی با تاکید بر اینکه افزایش برابری ارز و پول ملی موجب افزایش گردش مالی  و در نتیجه افزایش قدر مطلق سود خواهد شد،گفت: با افزایش نرخ ارز در شرایطی که رقم سرمایه ثابت است ، پیش بینی سود شرکت و صنعتی که تحت تاثیر افزایش نرخ ارز حاصل از فروش محصول بوده یا مبنای قیمت گذاری محصولاتش نرخ ارز است ، افزایش و در نتیجه قیمت سهام افزایش خواهد یافت .

وی با تاکید بر اینکه کاهش ارزش پول ملی دغدغه ای است که سرمایه گذاران را ترغیب به روشهایی برای حفظ ارزش سرمایه خود خواهد کرد،گفت: باوجود تفاوت بین شرکتها و صنایع ارز بر و ارزآور میتوان گفت اکثر صنایع از افزایش نرخ ارز تاثیر مثبت میگیرند و با رشد سودآوری مواجه می شوند اما میزان تاثیر پذیری ، شدت و تناسب آن یکسان نخواهد داشت .

پیش بینی وضعیت بازار با حذف EPS از صورت های مالی

این کارگزار بازار سرمایه درباره حذف EPS و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: این موضوع تاثیر خاصی بر روند شکل گیری قیمت سهام و بر نوسانات بازار نخواهد داشت .

وی درباره این موضوع اینگونه توضیح داد: یکی از دلایل موضوع فوق ارتقای سطح آگاهی و تحلیلگری فعالان بازار سرمایه نسبت به اطلاعات و وضعیت صنایع و شرکتها است.

وی دلیل دوم را روند بازگشایی نمادهای معاملاتی در ۲ سال گذشته دانست و گفت: این روند می تواند ثابت کند که چرا قبل از ارائه پیش بینی سود قیمت سهام تحت تاثیر نوسان بوده و در روز بازگشایی نماد ، میزان نوسان قیمت به مراتب از درصد تعدیل مثبت یا منفی کمتر بوده است .

وی در توضیح این موضوع مثالی زد و گفت: برای مثال می توان به اعلام تعدیل مثبت ۵۱ درصدی سهام شرکتی اشاره کرد که در روز بازگشایی نماد نه تنها افزایشی در قیمت مشاهده نشد بلکه بدلیل آگاهی فعالان بازار از وضعیت صنعت، شرکت و عرضه سهام قیمت سهام شرکت مورد اشاره، حتی با کاهش نیز مواجه می شود.

صنایع برتر بازار تا پایان سال

آقابزرگی درباره صنایع برتر در یک ماه و نیم باقی مانده از سال گفت: شرکتها و صنایع برتر آن دسته از صنایعی هستند که ارزآور بوده و تحت تاثیر افزایش نرخ ارز با افزایش سود آوری و در نتیجه رشد قیمت سهم مواجه خواهند شد .

وی ادامه داد: صنایعی که با نرخهای کامودیتی و نفت نیز سرو کار دارند میتوانند پتانسیل رشد داشته باشند چون اکثر پیش بینی های جهانی ، رشد قیمتها را گزارش کرده اند .

آقابزرگی در ادامه درخصوص نوسان های بازار ارز گفت: نباید با کنترل های دستوری بازار ارز را دستکاری کرد، نرخ ارز به طور دستوری کاهی نمی یابد .

توصیه به سرمایه گذاران حقیقی و خرد

وی در خاتمه به سهامداران حقیقی و خرد توصیه کرد : با اطلاعات و آگاهی کامل در سهام کم ریسک و بنیادی و با نگاه بلند مدت وارد شوند و درگیر هیجان های زودگذر و شایعات و حاشیه های بازار نشوند.

منبع: اتاق تعاون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *