خسرو فروغان، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: باوجود رشد ۴ درصدی در سال ۹۶ در بخش بازرگانی داخلی با مشکلات زیادی مواجه بودیم، رکود باعث شد بخش توزیع و صف اول آن یعنی اصناف با مشکل مواجه شوند؛ همچنین بی‌نظمی در توزیع باعث بروز مشکل برای تولیدکنندگان و واردکنندگان شد. وی با اعتقاد به اینکه اگر روال گذشته ادامه یابد، چشم‌انداز سال ۹۷ نیز مثبت نیست، گفت: رشد اقتصادی باید براساس آیتم‌های محسوس تعریف شود، نه استانداردهای انتزاعی. اگر واقعا رشد ۴ درصدی به‌دست آمده پس چرا در زندگی روزمره مردم نمود نداشته است؟ وی با اشاره به معضل قاچاق ادامه داد: در این زمینه نگاه‌ها به واحدهای صنفی محدود و باعث شد با قاچاق در این مرحله مبارزه شود، اما ریشه اصلی قاچاق کالا که از مرزها وارد می‌شود مورد توجه قرار نگرفت. به گفته وی، در سال ۱۷۹۲ اولین فروشگاه بزرگ در لندن تاسیس شده و در سال ۱۹۲۲ نیز اولین فروشگاه زنجیره‌ای در نیویورک به وجود آمده است؛ یعنی این کشورها در یک روند تاریخی به‌ جایگاهی رسیده‌اند که سهم زیادی از بازار خرده‌فروشی را به فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای بسپارند و قیمت را نیز رقابتی کنند اما در کشور ما این موضوع مصداق ندارد. رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران درباره مزایای فروشگاه‌های بزرگ می‌گوید: آنها دسترسی مردم را آسان‌تر می‌کنند و قیمت تمام شده کالای آنها نیز پایین است، چراکه در زمین ارزان و در حاشیه شهرها ساخته می‌شوند تا مسیر آنها نیز ترافیک نداشته باشد. متاسفانه ساختار این فروشگاه‌ها در ایران درست نیست که باعث آسیب زدن به بخش بازرگانی داخلی می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد